Sabtu, 7 Julai 2018

Jual mentarang segar tepi jalan area sekinchan

Salam semua,

Jual mentarang segar tepi jalan besar boleh tahan juga larisnya, apa itu mentarang?  Sejenis hidupan laut yang bercengkerang dan habitatnya dalam lumpur. Korang ingat senang cari mentarang ni..  Saya pernah sekali cari mentarang di Pantai Remis Jeram Selangor dengan kawan karib. Nak cari dia kena tunggu air surut.. Jalan perlahan merangkak kat selut, mentarang ni ada lubuk dia, kalau yang dah pro tu tau la keadaan lubuk mentarang macam mana. Nak seluk lubang lumpur punya la dalam dan juga kena pakai sarung tangan sebab ia tajam. Nak tarik mentarang pun satu hal juga.. Kuat sangat pegang pecah,  kena slow slow tarik. Lagi satu ia berbucu yang tajam kat atas,  tu yang kena hati hati.

Gerai jual mentarang segar >

Orang singgah beli mentarang

Kalau korang datang kesini dari area Sg Besar ke Sekinchan banyak kedai gerai makanan yang menjual mentarang bakar,  yang segar pon ada juga.. Tapi mengikut musim, kadangkala mentarang ni banyak dan ada masa sukar untuk dicari dan ia mengikut keadaan air laut. Kalau nak ternak rasanya tak ada lagi yang boleh menternak mentarang ni. Kalau korang berminat nak rasa keenakan mentarang datang la sini yea.

Nak masak apa dengan mentarang? 
- Rebus cengitu campur serai pon sodap
- Goreng tumis pon enak
- Masak tomyam pon layan
- Dibakar pon lazat


Ikut selera masing masing la yea.. Harga terkini yang saya tanya tadi RM18 sekilo,  boleh tahan juga harganya.. Tak sanggup bayar hang gagau dan korek sendiri la yea kat lumpur..  Hang sanggup?

Thank sudi baca cerita saya yang ke lapan belas..  18 entri bulan 18sx tau

Label:

0 Ulasan:

Catat Ulasan

Langgan Catat Ulasan [Atom]

<< Laman utama